Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 15. května 2013 

Nová podání:

* Oto V. upozorňuje na nevhodné inzeráty v deníku Metro. Psal již šéfredaktorovi, odpověď nepřišla. Předsedkyně KPE se obrátí na Dopravní podnik hl.m. Praha.
* Dominik Adler si stěžuje na materiál, který vyšel na webu Lidových novin. Odkaz je http://relax.lidovky.cz/haky-a-latex-sedma-hell-party-pripravila-epickou-show-pdf-/zajimavosti.aspx?c=A130415_115223_ln-zajimavosti_ape. Komise upozorňuje na to, že web LN je poněkud jiný, než tištěné Lidové noviny. Jedná se o oddíl relax, kde se podobné materiály objevují, i když s nimi jako čtenáři nemusíme souhlasit.

* Jan Lebeda poslal opravu k článku Třeboňska cestovka Bolero končí. Bude dotázána redakce, jak s materiálem naložila.
Řešená podání:

* Předseda Českého svazu bojovníků za svobodu poslal v kopii svou stížnost generálnímu řediteli České televize – jednalo se o pořad Rozezlení, vysílaný 17. března 2013. Předseda ČSBS se domnívá, že tím byla znevážena památka lidických obětí a pořad byl necitlivý k pozůstalým. Komise se obrátí na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, kam byla stížnost také adresována s dotazem, zda se problémem zabývala. K případu se vyjádřil i Klub autorů literatury faktu. Podle stížnosti se jedná o dokumentární film a je otázka, zda na tento pořad lze vztáhnout Etický kodex novináře ČR a nebo spíše Kodex ČT. Film je členům KPE k dispozici na http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10408111009-cesky-zurnal/212562262600004-rozezleni/.
* Komise obdržela stížnost na článek otištěný v Právu 14. března 2013 (autor Josef Koukal, název: Lázna: Jsem stíhán, že jsem bránil průtahům). Údajně nebyly uvedeny argumenty druhé strany sporu, i když se na ně autor článku dotazoval. Podobné podání se týkalo materiálu v MFD. Bylo podáno trestní oznámení.. Komise vyčká rozhodnutí soudu.

* Stížnost na článek regionálního vydaní MFDNES (autor Martin Beneš) Místostarosta Písku brojí proti hernám, při tom v nich rád popíjí. Článek vychází z anonymního videa, pořízeného v herně. Místostarosta se KPE ptá, zda použití takové nahrávky, která může být navíc manipulovaná, je etické. Článek vyšel v den, kdy se na radnici v Písku rozhodovalo o tom, zda ve městě herny zůstanou. Materiál převzal kolega Banga a na příští schůzi bude referovat.

* Stížnost na článek ve slezském týdeníku HORIZONT s názvem V obci řádily kontrolorky. Případ je poměrně spletitý především tím, že ve stížnosti vystupují tři osoby stejného příjmení. V článku není nikdo jmenován, je pouze uvedeno: „Na podnět jednoho stěžovatele, kdy zřejmě každý v obci tuší, kterého…“  KPE se obrátila na redakci mailem, výsledek zatím není znám. Bude urgováno
* Stížnost Miroslava Fabiána na Ari Liebermana. Komise dostala doplňující informace od Miroslava Fabiána. Byl osloven Ari Lieberman. Místo stanoviska KPE obdržela odpověď, jako by žádala o komerční službu. Komise tím pádem napíše stěžovateli.
* Dvě podání se týkají materiálu uveřejněného na iDnes. I podle stěžovatelů jde o komentář, což je materiál subjektivní. Nicméně byla o reakci požádána redakce. Případ bude uzavřen na květnovém zasedání.
* Mladá fronta Dnes (respektive iDnes) byla také požádána o stanovisko k materiálům o bývalém ministru MUDr. Martinu Bartákovi. Odpověď také nepřišla. Předsedkyně KPE se obrátí na šéfredaktora s urgencí. 
* Bc. Luboš Baranec podává stížnost na Benešovský deník (internetová verze), který ho údajně poškodil. Byla dotázána redakce. Podle dopisu z redakce referoval Benešovský deník pouze o tom, co se jeho redaktoři dověděli a byl dán prostor oběma stranám sporu.
* Na KPE se obrátil ředitel Krajského úřadu z Ústí n. L. Úřad žádal severočeskou redakci MF DNES o zveřejnění odpovědi. Ve věci byla dotázána regionální redakce. Bez odpovědi. Bude opět urgováno.


Další schůze KPE se bude konat VE STŘEDU 19. června 2013 opět od 18 hodin . 

Zapsala B. Osvaldová



